De beste manieren om je Amazon verkopen een boost te geven!

Amazon deals, kortingen of coupons

Wanneer het aankomt op verkopen van producten, moet je jezelf onderscheiden van de massa. Een goede manier om dat te doen is door gebruik te maken van promoties die Amazon aanbiedt. Het uitvoeren van deals, kortingen of kortingsbonnen kan de verkoop van uw producten stimuleren. Op deze manier val je op tussen je concurrenten en verhoog je je sales en daarmee je reviews.

Laten we kijken naar de verschillende promoties van Amazon en de beste momenten om ze te gebruiken.

DEALS

Het is vanzelfsprekend dat de homepagina van Amazon de meeste bezoekers krijgt, maar weet je welke pagina daarnaast veel bezoekers ontvangt? De Amazon Deals pagina. Als verkoper moet je gebruik maken van dat hoge aantal bezoekers en op die plekken je producten plaatsen.

Twee van de deals die verkopers via Amazon aan hun klanten kunnen aanbieden zijn:

De Lightning Deal: het is precies zoals het klinkt, het begint en eindigt in een flits! Deze deal staat maar tussen de 4-6 uur online en dat moedigt de koper aan om snel dit product te kopen. Dit is een goede manier wanneer je voor een specifiek product de voorraad snel wil opmaken. 

De 7-Day-Deal: zoals je al misschien had gedacht, staat deze deal 7 dagen lang op de Amazon Deals pagina. Deze deal geeft niet dezelfde drang om direct het product te kopen zoals de Lightning Deal dat doet, maar op deze manier krijgt het veel meer exposure. Wanneer je product een week lang op de Deals pagina staat, kan dat je zichtbaarheid vergroten en een nieuwe doelgroep aanspreken.

Om een deal aan te maken heb je eerst een Professional Selling Plan nodig. Als je dat hebt kan je in het Deals Dashboard in je account zien welke producten van je in aanmerking komen. De voorwaarden veranderen constant, maar meestal komt een product bij het volgende in aanmerking:

  1. Veel positieve reviews en een 3+ ster rating, en
  2.  Je product is geregistreerd als FBA of FBM Prime en komt in aanmerking voor Prime

De 7-Day Deal en Lightning Deal kunnen in Seller Central via het Deals Dashboard worden aangemaakt. Er zit een vergoeding gekoppeld aan het lanceren van een deal die meestal wat hoger is tijdens high-volume periodes zoals Black Friday of de feestdagen. Voor de huidige prijzen, check Seller Central. 

PROMOTIES

Het gebruik maken van een promoties is nog een goede manier om klanten aan te trekken om je sales te stimuleren. Je haalt het meeste uit je promotie wanneer het staat aangeduid als een Featured Offer.

Er is geen duidelijke manier om van promotie naar Featured Offer te gaan, maar hier zijn een aantal manieren die je kans mogelijk zullen vergroten:

  • Het product is scherp geprijsd. Check je concurrentie en prijs overeenkomstig.
  • Je bent geregistreerd in Amazon FBA.
  • Je voorraad is up to date zodat je product altijd op voorraad is.
  • Je hebt positieve reviews en een hoge seller ranking

Dit zijn de drie belangrijkste promoties die een verkoper kan aanbieden:

Claim codes: er zijn verschillende type codes die voor klanten gecreëerd kunnen worden, zoals: 1) een groep code die iedereen kan voor een bepaalde tijd kan gebruiken, zoals “BIGDEAL10”, 2) een single-use code die voor iedere persoon uniek is, of 3) een code die automatisch bij het afrekenen kan worden toegepast.

Buy One Get One Free (BOGOF): je kan BOGOF of zelfs Buy Two Get One Free aanbieden! Je hebt hier wat speelruimte, je kan ook iets doen zoals “Besteed minimaal €50 en krijg één product gratis.”

Gratis verzending: je kan een bepaald bedrag of aantal producten voor iemand bepalen om in aanmerking te komen voor gratis verzending.

COUPONS (AKA VOUCHERS)

Verkopers op Amazon kunnen ook coupons aanbieden! Je kan coupons aanmaken van 5%-80% korting, en een vervaldatum selecteren. Coupons, ook wel vouchers genoemd in Seller Central, kunnen voor een product of productgroep worden gemaakt. Wanneer de voucher is aangemaakt, zullen shoppers een “Clip Coupon” knop onder het product zien.

Er zit een kleine vergoeding gekoppeld aan iedere coupon die verzilverd wordt op Amazon, dus denk hieraan wanneer je de prijs bepaalt. Deze promoties moet je zien als een investering, maar als je het goed doet, kan het je sales en conversieratio vergroten.

Klanten kunnen je coupons op verschillende plekken in Amazon vinden, zoals: de Coupons pagina, de All-Offers Display pagina, de Product Detail pagina en in de zoekresultaten.

EXCLUSIEVE PRIME KORTINGEN

Verkopers kunnen Prime leden de Exclusieve Prime Korting aanbieden, die verschijnt als een korting (met de originele prijs doorstreept). Wanneer een klant zijn/haar zoekresultaten bekijkt of op de productpagina kijkt, ziet hij/zij hoeveel korting de verkoper geeft. Prime leden zullen ook kortingen zien op de Featured Offer pagina.

WAAROM PROMOTIES GEBRUIKEN?

Er zijn tal van voordelen aan het gebruik van promoties die Amazon aanbiedt, zoals:

  1. Het vergroten van het aantal en bereik van mensen die je merk zien
  2. Mogelijk de verkoop te verhogen door meer klanten naar je listings te brengen
  3. Meer reviews krijgen die later de verkoop zullen stimuleren

Maar, zorg ervoor dat je het juiste budget en de juiste prijs hanteert wanneer je deze promoties gebruikt. Bedenk hoeveel je vooraf kan investeren, met de verwachte sales en waarde van de groeiende exposure van je brand in je achterhoofd.

Verkopers moeten ook rekening houden met het tijdstip om een promotie te doen. Je zal waarschijnlijk meer spenderen aan vergoedingen tijdens grote evenementen zoals Prime Day en Black Friday, maar je omzet zal ook groter moeten zijn. De feestdagen  kunnen ook een interessante tijd zijn voor deals. Let er echter op dat je altijd competitief geprijsd bent of je op een andere manier kunt onderscheiden.

Deals kunnen bij uitstek geschikt zijn voor seizoensgebonden producten. Verkoop je strandkleding en accessoires? En probeer je de brand awareness te vergroten? Bied een promotie aan tijdens de zomer om extra aandacht en bezoekers te genereren. Of moet je van je voorraad af? Bied een nazomer korting in de herfst aan voor je badpakken en handdoeken om zo van je oude voorraad af te komen.

Amazon biedt een breed scala aan promotiemogelijkheden (buiten de ‘normale’ pay per click advertenties). Mocht je vragen hebben over welke deal wanneer het meest geschikt is voor je bedrijf, of heb je hulp nodig bij het opzetten ervan, neem dan contact op met ons op. We helpen je graag!