Deel 1: Het verhogen van Organic Traffic

Tips voor het verkopen op Amazon in 2023


Ben je nieuw met het verkopen op Amazon en benieuwd hoe je meer klanten naar je producten kan leiden? Dan zal dit artikel je helpen begrijpen hoe je dat het beste kunt doen. We beginnen deze tweedelige blog met je ‘organic’ mogelijkheden en gaan in deel 2 verder met de betaalde opties.

 

“Het grootste en snelst groeiende retailkanaal zal tegen 2027 de verkoop door derden via online marktplaatsen zijn, goed voor 38% van alle wereldwijde groei binnen retail.”

 

Het verkopen van producten op Amazon geeft je toegang tot een grote diverse groep. Dus, hoe grijp je de aandacht van deze mogelijke klanten? Om te beginnen moet je ervoor zorgen dat je het organische maximaliseert. Op deze manier, wanneer je met betaald adverteren begint, zal je een sterke basis hebben om op voort te borduren.

Hier zijn een paar tips om klanten via Amazon organisch te bereiken:


SEO VRIENDELIJKE TITELS EN BULLET POINTS                                                                 

Het is belangrijk dat de titels en bullet points van je producten accuraat en specifiek zijn. Dat lijkt misschien vanzelfsprekend, maar denk eens goed na over welke specifieke details je product helder en concreet samenvatten. Klanten nemen uitgebreid de tijd om producten te vergelijken, dus geef ze volledige en behulpzame informatie. Dit zorgt voor minder verwarring waardoor je minder retourzendingen zult hebben.

Zoekmachineoptimalisatie (SEO) is van net zo groot belang voor je listing op Amazon als op je eigen website. Kies je zoekwoorden en gebruik die in de titel en bullet points van het product. Focus specifiek op zoekwoorden en zinnen waarvan je denkt dat klanten die gebruiken om je product te zoeken. Probeer subjectieve woorden zoals ‘beste’ te vermijden. Vertel niet alleen waarom je product van hoge kwaliteit is, maar leg ook uit waarom je product van de beste kwaliteit en beter dan andere is (doe dit ook met de juiste zoekwoorden).

Voor een effectieve, zoekbare titel, probeer korte titels zoals: “Lightweight Running Jacket,” te vervangen met: “Women’s lightweight waterproof windproof running jacket.” Of, in plaats van: “Studio Yoga mat, “ schrijf zoiets als : “Thick non-slip yoga mat with eco-friendly materials.”


CONTENT IS KING

Content is steeds belangrijker aan het worden op Amazon, daarom moet je content van uitstekende kwaliteit zijn. Zoals we hierboven hebben beschreven, moeten je titel en bullet points specifiek, accuraat en SEO-vriendelijk zijn.

Productomschrijving: Om je tekst te verrijken kan je unique selling points toevoegen die je product uniek maken. Bijvoorbeeld, je kan de behoefte van de koper benadrukken en laten zien waarom je product van hoge kwaliteit is door te zeggen:


“Deze supplementen zijn gemaakt met jouw artritis en botgezondheid in gedachten. Door gebruik te maken van natuurlijke en gecertificeerde ingrediënten zoals glucosamine, chondroitin en omega-3 vetzuren, hebben we drie jaar gespendeerd aan het perfectioneren van [merknaam] supplement met ervaren voedingsdeskundige en dietisten. 


Hou er rekening mee dat je niet alleen je product, maar ook het verhaal van je product verkoopt, dus personaliseer het. Dat zal je helpen om beter op de behoeftes van je klanten in te spelen.

Vergeet niet om te kijken hoe je concurrentie hun producten omschrijft en bedenk op welke manier jouw product beter is. Laat het aantrekkelijker klinken door nauwkeurige, seo-vriendelijke unique selling points.

Visuals, video’s en afbeeldingen: Onderschat niet het effect van goede productfoto’s. Je visuals zijn een belangrijke manier voor je klanten om meer over je product te leren. Met kwalitatieve foto’s vanuit verschillende hoeken help je het vertrouwen van je potentiële klanten  winnen en zullen ze eerder tot een aankoop overgaan. Om je conversies nog meer te verhogen kan je een video aan je listing toevoegen. De video komt het dichtst in de buurt van een in-store ervaring die je een klant kan bieden. Non-brand en brand registered sellers hebben de mogelijkheid om video’s te uploaden.


BEGIN KLEIN EN SCHAAL OP

Begin met een handjevol van je best verkochte artikelen om de potentiële markt te verkennen. Aangezien de voorkeursprijs voor klanten op Amazon tussen de €20-50 ligt, is het verstandig om te beginnen met items binnen dit bereik.


PRIJSSTRATEGIE

Het is belangrijk om je concurrentie een stap voor te blijven, dus prijs je artikelen scherp. Als je een vergelijkbaar product hebt met goede reviews zullen klanten automatisch de goedkopere optie kiezen. Amazon heeft de Match Low Price feature die verkopers kunnen gebruiken om te achterhalen welke prijzen voor soortgelijke artikelen gehanteerd worden. 

Hou ook schommelingen in de vraag in de gaten en pas je prijs daarop aan. Het is verstandig om dit vaak te doen (minstens een keer per kwartaal).

 

“Verkopen door derden via online marktplaatsen zullen tegen 2027 meer dan $ 1,3 biljoen aan verkopen bedragen”

 

HET VERZAMELEN VAN REVIEWS

Hoe meer reviews, hoe beter een product zal verkopen. Amazon heeft strenge regels voor het contacteren van klanten voor reviews, dus wees voorzichtig in je aanpak. Bijvoorbeeld, je kan geen korting bieden in ruil voor een 5-ster review of om een 5-ster review vragen. Je kan wel een bijsluiter toevoegen aan je verpakking met daarin informatie over je product, instructies en een link naar je website. Daar kan je vragen om een review achter te laten op Amazon.

Nog een manier voor verkopers om reviews op te bouwen in Amazon is via de ‘Request a Review’ knop. Verkopers kunnen dit in Seller Central vinden en dat voor iedere bestelling gebruiken.


UITSTEKENDE KLANTENSERVICE

Of het nu in een winkel of online is, klantenservice is een belangrijk onderdeel van het succes van een bedrijf. Je klanten tevreden houden kan ervoor zorgen dat ze terugkomen.

Een paar manieren om goede klantenservice te bieden:

 

  • Reageer snel op berichten en eventuele klachten – binnen 24 uur als dat mogelijk is.
  • Zorg ervoor dat je voorraad altijd op orde is om vertraging te voorkomen.
  • Als er vertraging of een probleem met de bestelling is, wees proactief en benader de koper om hen te informeren hoe je het probleem aan het oplossen bent.
  • Doe een goed samengestelde en informatieve bijsluiter in je verpakking waar je de klant bedankt voor zijn aankoop.
  • To go above and beyond, you can also include a useful freebie (e.g. if the customer ordered electronics, add in a touch-screen pen) into the package. But remember, do not do this in return for a good review, as it is against Amazon’s guidelines. 
  • Voor kleinere bedrijven kan het goed werken om een bedankbriefje toe te voegen waarin je de klant bedankt voor zijn / haar aankoop. Een dergelijk klein gebaar kan soms het verschil betekenen tussen een eenmalige aankoop en een terugkerende klant.


REGISTREER JE MERK OP AMAZON

Je merk registreren op Amazon geeft je extra mogelijkheden om je producten op een aantrekkelijke en informatieve manier weer te geven met A+ content. Wanneer je dit doet kan je de conversieratio, verkoop en bezoekers verhogen, terwijl teruggestuurde artikelen afnemen.

Hier is een voorbeeld van A+ content die AMZ Consultancy gecreëerd heeft voor STOX Energy Socks’ Amazon account:

 

 

De beste manier om het verhaal van je product te vertellen is door middel van A+ content. Met een professioneel uiterlijk en extra marketing details, kan het helpen om klanten beter te laten begrijpen waarom je product uniek is. Dit verhoogt vertrouwen in het bedrijf en vermindert vragen van klanten.


LAAT JE VOLGERS WETEN DAT JE OP AMAZON VERKOOPT

Laat je klanten en volgers weten dat je op Amazon verkoopt om je verkeer te verhogen. Een paar dingen die je kunt doen om je bereik te vergroten:

 

  • Voeg een ‘Amazon koopknop’ toe aan je website. Ondanks dat je hiermee klanten weg leidt van je eigen website kan dit een effectieve manier zijn om je sales op Amazon een (tijdelijke) impuls te geven. Je ranking op Amazon zal verbeteren waardoor je ook weer meer reviews zult gaan krijgen (en dus weer meer verkopen) 
  • Als je product een social media pagina heeft, gebruik het om mensen te informeren dat je product beschikbaar is op Amazon, vooral tijdens periodes met hoge volumes zoals Prime Day en feestdagen.
  • Voeg een link naar je Amazon product listing toe aan je nieuwsbrief. 


Door je organische bereik te maximaliseren creëer je een sterke basis waarop je kunt bouwen met betaalde mogelijkheden op Amazon. We zullen verschillende manieren bespreken waarmee verkopers hun bereik en verkoop op Amazon kunnen vergroten. Onder meer het gebruik van advertenties, A+ content en meer komen aan bod in deel 2: Increasing Paid Traffic – die er snel aankomt!