Tips voor marktplaatsverkopers 

Een belangrijke maatstaf voor de manier waarop Amazon en andere online marktplaatsen het succes van een verkoper bepalen, is de kwaliteit van de klantenservice die zij bieden. Het is natuurlijk vanzelfsprekend dat tevreden klanten goed zijn voor de reputatie van een bedrijf en dus voor de verkoop. Hoe kan een verkoper, anders dan met een uitzonderlijk product, ervoor zorgen dat klanten tevreden blijven en terugkomen? Lees verder voor enkele nuttige tips om uw service te verbeteren. 

1  Antwoord binnen 24 uur op vragen van klanten 

Niemand houdt van wachten. Hoe sneller een verkoper reageert op de vraag van een potentiële of bestaande klant, hoe waarschijnlijker het is dat hij die klant krijgt of houdt. Denk eens aan dit scenario: iemand zoekt op Amazon naar een product als het uwe en begint verschillende merken te vergelijken. De potentiële klant stelt u en een paar andere verkopers dezelfde vraag alvorens tot aankoop over te gaan. Als u die persoon als eerste antwoordt, is de kans groter dat hij uw snelle reactie associeert met een goede klantenservice. Uit Klantenonderzoek door Salesforce blijkt dat 71% van de mensen een aankoopbeslissing neemt op basis van de kwaliteit van de klantenservice. 

Simpel gezegd, tevreden klanten zijn goed voor de omzet van een verkoper. 

 

2  Reageer zo snel mogelijk op problemen van klanten 

Een klant bestelt online en ontvangt zijn pakket op tijd, maar heeft een probleem met het product. Ze zijn teleurgesteld en misschien zelfs ontstemd, dus nemen ze contact op met de verkoper over hun probleem. Als ze moeten wachten op een antwoord, zal dat hen waarschijnlijk nog meer van streek maken. Dit verhoogt de kans dat de situatie uitmondt in een klacht of negatieve feedback. Dus is het voor beide partijen gunstig om ze zo snel mogelijk contact te hebben. 

Als een verkoper wel reageert, is het altijd een goed idee om je meteen te verontschuldigen en een oplossing voor te stellen. Als het product niet aan de verwachtingen van de persoon voldeed, bied dan toch je excuses aan en overweeg een eerlijke manier om met de situatie om te gaan. Zorg ervoor dat de klant zich gehoord voelt. Misschien hebben ze verkeerd begrepen wat ze bestelden of hadden ze zich iets anders voorgesteld. Onderzoek en stel vragen. Een verkoper kan deze gelegenheid gebruiken om feedback te krijgen. Laten we zeggen dat de productbeschrijving de klant in verwarring bracht. De verkoper heeft nu de kans om uit te vinden waarom dit is en de productpagina aanpassen om toekomstige problemen te voorkomen. 

 

3  Wees nauwkeurig met productbeschrijvingen

Natuurlijk moeten productbeschrijvingen accuraat zijn, maar ze moeten ook gedetailleerd zijn. Hoe meer informatie wordt verstrekt, hoe beter de klant kan bepalen of het product geschikt voor hem is. Dit voorkomt verwarring of, erger nog, een verbaasde klant die ontevreden is na ontvangst van de zending. 

Het is ook verstandig om met een marketplaces agency samen te werken om de juiste tekst voor een productpagina op te stellen. De beschrijving maakt deel uit van de marketing van een verkoper. Hij moet duidelijk en gedetailleerd zijn, maar ook overtuigend en rekening houden met de SEO-richtlijnen van Amazon. Als dit niet uw ding is, neem dan een expert in de hand – zoals, hint, hint, AMZ Consultancy – om u te helpen het meeste uit uw product te halen. 

 

4  Evalueer de voorraad vóór speciale data zoals Prime Day 

Het is altijd het beste om de voorraad goed in de gaten te houden, maar verkopers zouden moeten overwegen om extra voorraad van hun bestsellers aan te houden voor de grotere omzetdagen zoals Prime Day, Black Friday en Cyber Monday, maar ook voor de decemberfeestdagen. Als iemand een product bestelt om er vervolgens achter te komen dat het uitverkocht is, dan betekent dat een teleurgestelde klant. 

 

5  Wees proactief

Het kan gebeuren dat je zonder voorraad komt te zitten. Een verkoper heeft het verkeerd ingeschat of was aan het uitproberen hoe het met een nieuw artikel zou gaan en het werd een bestseller – geweldig! Maar laten we zeggen dat iemand een bestelling deed net toen de voorraad opraakte. Neem onmiddellijk contact op met de klant en bied hem excuses aan voor de vertraging, en geef hem alle nuttige informatie die zijn teleurstelling kan helpen verminderen. Dit kan een negatieve beoordeling voorkomen en in plaats daarvan een positieve beoordeling genereren en ervoor zorgen dat ze terugkeren als klant! Voor verkopers die FBA (Fulfillment by Amazon) gebruiken, zou dit geen probleem mogen zijn.